30 godina od Michael Jacksonovog albuma "Thriller", albuma koji je promijenio povijest pop glazbe
08.12.2012. 13:30
![](http://cdn-vps.osijek031.com/slike/novosti_2012_12/2012_12_05_michael_jackson_trailler_cover_150.jpg)
Kada se 1982. pojavio album "Thriller" Jackson je već bio velika zvijezda. Počeo je karijeru kao 11-godišnjak s braćom u bendu The Jackson 5 s kojima je imao mnogo uspjeha, a 1979. postao je superstar i kao solo izvođač albumom "Off the Wall" koji je u svijetu otišao u 20-ak milijuna komada. Stoga su očekivanja od "Thriller" bila velika, ali je bio i velik rizik.
Prvo, okolnosti su se promijenile od izlaska albuma "Off the Wall" koji je u velikoj mjeri bio pod uticajem tada dominantnog disca. Disco je vladao svjetskim podijima u tolikoj mjeri da su se o njega grebali čak i Stonesi, Queen, Kiss, Rod Stewart, pa onda i Jackson. Ali, disco je početkom 80-ih otegnuo papke, a top listama su carevali rockeri u kožnjacima (Joan Jett & The Blackhearts, Survivor, John Cougar, Bryan Adams...) i pop ljigavci (Stewart, Phil Collins, Elton John, Christopherr Cross...). Crna glazba ili urbana glazba, funk, soul i r&b bila je u silaznoj putanji i sve što je imalo podsjećalo na tada omraženi disco bilo je odmah odbacivano od strane urednika radio stanica. Koji su, to treba također istaknuti, u ogromnoj većini bili bijelci.
Druga bitna stvar je veliki pad prodaje u glazbenoj industriji. Druga polovica 70-ih, s velikom dominacijom disca koji je prešao sve kulturne granice između bijele i crne publike, donijela je i ogromne tiraže i komercijalni uspjeh svima koji su bili uključeni u to. Ali, kada se balon disca ispuhao, ispuhale su se i naklade i diskografske kuće su, suočene sa smanjenom prodajom, počele masovno otpuštati radnike i lizati rane. Čekalo se nešto novo, neki novi pokret poput disca ili Beatlemanie ili hard rocka iz prve polovice 70-ih ali ničega nije bilo na vidiku.
Treća bitna stvar je što je to vrijeme kada je došlo do diverzificiranja radio postaja po pojedinim glazbenim žanrovima. Do početka 80-ih u Americi su radio valovima vladale Top 40 stanice koje su emitirale sve – od disca, preko popa, rocka, countryja, bluesa - ali novi je trend bio sužavanje playlista i ograničavanje na pojedine žanrove. Tako su nastale prve isključivo rock stanice, prve r&b stanice, country stanice... Takva je situacija onda bila vrlo šokantna: izvođači poput Jacksona koji su bili hit na top 40 radio stanicama odjednom su bili deložirani u fragmentirane, crne radio postaje koje u to vrijeme nisu imale veliku slušanost (crna populacija tek će u drugoj polovici 80-ih ojačati i financijski i društveno pa će postepeno preuzimati radio valove).
Tu je i još jedan faktor – pojava MTV-ja. U ono vrijeme MTV nisu svi mogli gledati, a i oni koji su mogli bili su tinejdžeri bijelci, pripadnici srednjeg ili višeg staleža pa je sukladno tome i programska shema MTV-ja bila prilagođena njima: uglavnom su se vrtjele pop i rock stvari gotovo isključivo bijelih izvođača. U tim ranim danima MTV-ja nije bilo šanse da bi glazbeni kanal tada pustio nekog crnog izvođača u etar pa čak ni zvijezdu Jacksonovog kalibra. MTV je kao jedina glazbena televizija tada formirao ukuse i diktirao trendove, a trend je bio – bijela pop i rock glazba, odnosno samo ona crna glazba koja može zadovoljiti i prosječnog bijelog konzumenta (npr. sirupaste easy-listening balade Lionela Richieja).
Svjesni situacije u kojoj je diskografska industrija bila u to vrijeme, čelnici Epic Recordsa, tada podružnice velikog i moćnog CBS-a, odlučili su da prvi singl s "Thrillera" bude ljigava pop balada "The Girl is Mine", duet s Paulom McCartneyem. Iako je pjesma odudarala od preovladavajućeg ritmičnog pop zvuka s albuma, nije se htjelo riskirati. Uostalom, Sir Paul je u to vrijeme bio sigurica: ne samo što je bio član legendarnih The Beatlesa nego je i kroz 70-e vrlo uspješno plovio sa svojim bendom Wings, a i solo karijera mu je počela vrlo uspješno. Ranije te godine njegov duet sa Stevie Wonderom "Ebony and Ivory", piano balada sličnog ljigavog ugođaja kao i "The Girl is Mine", došla je do prvog mjesta američke liste singlova, tako da je on bio idealan sparing partner Jacksonu. Pjesma je postala velik hit, dosegla je broj 2 na top listi singlova i bila je vrlo slušana na adult-contemporary stanicama diljem Amerike, a album je vrlo brzo po objavljivanju dospio među prvih pet na Billboardovoj listi albuma. Ali, to je bilo to, duet s McCartneyem je napravio sve što je mogao i sada je trebalo krenuti dalje s novim singlovima.
Sljedeći singl je bio pravi pogodak - "Billie Jean" je bila monster hit, jedna od onih pjesama koja vas osvoji na prvu i do dana današnjeg ostala je najpoznatija i najprepoznatljivija Jacksonova pjesma. Stvar je bila toliko jaka da je bez problema pokorila radio postaje diljem Amerike, a kasnije i svijeta te je došla do broja 1, ali ono što je zanimljivije je to što je spot za tu pjesmu uspio probiti se i do neosvojive MTV tvrđave. Ono što je Jacksonu pomoglo bili su fenomenalni video spotovi za Billie i za sljedeći singl, "Beat it", s genijalnim riffom Eddieja Van Halena na gitari. Ekstravagantni, skupi, savršeno koreografirani i izuzetno zanimljivi, ti su video spotovi bilji miljama daleko od uobičajenog pop/rock šrota koji je MTV forsirao tih dana a gdje je pjevač ispred svog benda nešto drkeljao na nekoj bini i to je bio spot. Jackson je pomaknuo granice uzbudljivog u tom novom mediju i MTV nije imao druge nego popustiti i staviti ga u heavy rotation. I dogodilo se nezamislivo: bijeli klinci iz američkih predgrađa okupljali bi se kod friendova koji su imali MTV i čekali cijelo popodne samo da vide te spotove o kojima su svi pričali. Rezultat: i "Billie" i "Beat it" došli su do prvog mjesta singl ljestvica, a "Thriller" je konačno došao i do prvog mjesta ljestvice albuma na kojem će, s prekidima, ostati punih 37 tjedana.
Već je to pokazalo koliko je video postao moćan medij i da nije daleko od istine legendarni hit benda Buggles, "Video Killed the Radio Star". Jackson je sam samcat pokorio MTV ali njegov najveći uspjeh na toj glazbenoj televiziji tek će doći: u prosincu 1983. predstavio je spot za naslovnu stvar, dug gotovo 14 minuta, brilijantno režiran od strane Johna Landisa koji je odmah postigao fenomenalan uspjeh i mnogi ga i dan danas smatraju najboljim video spotom ikada snimljenim. Spot je bio toliko popularan da se svake nedjelje vrtio u ondašnjem "Nedjeljnom popodnevu" Saše Zalepugina na Televiziji Zagreb pa smo čak i mi smrtnici iz ovih pasivnih krajeva tada mogli vidjeti o čemu je to cijeli svijet brujao.
Bilo je tu još ključnih trenutaka koji su definirali uspjeh "Thrillera": Jacksonova prva javna izvedba njegovog famoznog Moonwalka u emisiji posvećenoj 25. godišnjici Motown etikete koja je emitirana na javnoj televizijskoj mreži NBC i tada su milijuni Amerikanaca, koji nisu mogli gledati MTV, prvi put vidjeli Jacksona uživo. Jackson je 1984. pokorio i Grammy ceremoniju odnijevši čak osam kipića, uključujući onaj za album godine, pjesmu godine, najbolju produkciju (Quincy Jones) – zapravo, gotovo sve za što je bio nominiran. Album je bio i prvi u povijesti koji je iznjedrio sedam top ten singlova u Americi.
"Thriller" je i najprodavaniji album svih vremena. Iako ne postoje sto posto pouzdani podaci, procjenjuje se da je album prodan u tiražu od 60 do 100 milijuna primjeraka, a razlog zašto se pouzdana brojka ne zna je nedostatak preciznih informacija sa svakog pojedinog tržišta. U Americi je certtificiran za 29 milijuna prodanih primjeraka, a i u većini drugih zemalja također je na vrhu ili pri vrhu najprodavanijih svih vremena.
Ipak, pravi značaj ovog albuma nije samo u njegovim hitovima i prodanim tiražama. On je Jacksona definitivno ustoličio kao kralja popa i omogućio mu neizmjerno bogatstvo i slavu koju nitko prije njega, osim Beatlesa i možda Elvisa, nije imao. Ono što je još važnije, to je da je Jackson sam samcat promijenio tijek glazbene povijesti jer njegov uspjeh na MTV-ju otvorio je vrata i drugim crnim glazbenicima koji će početkom 90-ih preuzeti taj kanal. Slično se dogodilo i s radio postajama: nakon što se početkom 80-ih činilo da budućnost radija leži u žanrovskoj fragmentaciji, sredinom 80-ih pojavio se cijeli niz novih Top 40 stanica koje nisu smatrale neobičnim da jednog za drugim puštaju Jacksona, Springsteena, Princea i Madonnu, a onda na sve to dodaju Van Halen ili Bon Jovi. Možda bi se to dogodilo i bez Jacksona; lagano umiranje klasičnog, stadionskog rocka, proboj hip hopa i rapa u glazbeni mainstream i sveukupno društveno jačanje američke crne populacije svakako bi doveli do tektonskih promjena u vrsti glazbe koja se vrti na radiju i televiziji, ali Jacksonov uspjeh taj je proces ubrzao. Nakon "Thrillera" može se slobodno reći da više ništa nije bilo kao prije.
"Thriller" i dan danas zvuči produkcijski savršeno, odlično odsviran i aranžiran, a albumom struji jedna mračna tekstualna crta i on predstavlja začetak Jacksonove kasnije (pre)dobro dokumentirane paranoje – straha od opsesivnih fanova, medija, paparazza, neuspjeha, čega god... Da ne govorimo o optužbama za pedofiliju koje su mu uništile karijeru. Ali, čovjek je te 1982. napravio album koji je prevazišao umjetne granice svog mjesta i vremena i stvorio niz pjesama koje su se slušale i slušat će se i debelo nakon njegove smrti u lipnju 2009. Što se ne može reći za isprazne i blijede baštinike njegovog pop/r&b stila, od Rihanne, Brune Marsa, Ushera i sličnog smeća koje nam mediji posljednjih godina serviraju...
Tekst: Hadžo/Osijek031.com
Objavio: Redakcija 031 |
Komentari (0)