Gay pride: Može li Osijek to progutati?
11.07.2014. 20:18
[06.09.2014.] [FOTO] Ponos: Osijek je prvi grad u Hrvatskoj u kojem je prva Povorka ponosa prošla u toleranciji i bez nasilja!
[01.09.2014.] Intervju: "Od nepokorenog grada do nepokorenih građana"
Na ovom našem sumornom istoku nešto novo. U Osijeku će... ili, s obzirom na to kako ovdje stvari stoje možda ipak treba biti oprezan pa reći... u Osijeku bi početkom rujna trebao biti održan prvi Gay Pride iliti Povorka ponosa. Već je s najavom kontroverznog događaja očekivano krenula lavina burnih, žučnih a i neizbježnih primitivnih reakcija, kako od pojedinaca tako i iz političkih stranaka. Naročito onih tvrdokonzervativnih koje su ovdje itekako utjecajne, a o LGBTIQ zajednici obično govore s podsmijehom ili kao izopačenoj hordi koja će, krene li, grad zaraziti svojim "boleštinama". Zato je posve opravdano pitanje koje je ujedno parafraza slogana jednog od ranijih domaćih Prideova: Može li Osijek to progutati? Ako i uspije progutat će ga, po svemu sudeći, neprožvakanog i na silu.
Stidljivo se (a kako drugačije) o Gay prideu u Osijeku počelo govoriti prije par godina nakon što je tada u Saboru đakovački gradonačelnik i HDSSB-ov zastupnik Zoran Vinković autoritetom seoskog vrača homoseksualnost dijagnosticirao kao "bolest" i "nastranost" te poručio da u svom "nadbiskupijskom Đakovu" ne bi dozvolio održavanje takve manifestacije. Ovdašnji su novinari tada priupitali i osječke šerife Krešimira Bubala i Vladimira Šišljagića bi li imali takav tvrdi stav poput đakovačkog im kolege. Odgovorili su neodređeno, štono bi se u duhu teme reklo: ni vrit, ni mimo. Bubalo je tada kazao kako bi dozvolio takvo okupljanje ako bi ono imalo valjanu dozvolu za održavanje, dok je Šišljagić lamentirao kako "razumije te ljude i njihove potrebe", ali da njihovu paradu ne bi podržao.
Sadašnja stranački široka i ideološki šarolika koalicijska vlast, valjda u duhu uzajamnih interesa koji ih drže na okupu, nešto je labavija po tom pitanju. Gradonačelnik Vrkić primio bi organizatore Pridea u svom uredu, ali ne bi im se pridružio u povorci. Predsjednik Gradskog vijeća Đapić im, kada bi o njemu ovisilo, ne bi dao dozvolu jer je svoj stav, kaže, izrazio podrškom inicijativi "U ime obitelji". Sličnog su stava i u HDZ-u iako su - kako im spočitavaju politički protivnici - prešutno prihvatili financijsku potporu udruzi LiberOS (organizatorima Pridea) iz gradskog proračuna. Protivnici Parade već su naciljali dogradonačelnika Vladimira Hama iz HNS-a kao "organizatora" iste jer je na nedavnoj tribini pod nazivom "LGBT zajednice u malim sredinama" najavio da će gradska uprava dozvoliti njeno održavanje, ali da Osijek kao grad još "nije spreman za to". Otada se po kuloarima i internetskim forumima Hama "opanjkava" kao homoseksualca čime se dodatno diže politička tenzija koja bi na koncu mogla nadrasti sam događaj.
Ako se Osijek Pride održi, a nema razloga za suprotno (paradiraju gradom i vjernici u procesijama i političari sa svojim sljedbenicima i razni drugi...) bit će to ujedno iskorak iz razdoblja svojevrsnog ratnog stanja koji se u Osijeku na simboličkoj razini već dva desetljeća neprestano ponavlja stalnim resetiranjem brojčanika i vraćanjem u jednu te istu '91. godinu. Ima i onih koji smatraju da su Osijeku i Osječanima važnije teme gospodarstvo i nezaposlenost nego prava seksualnih manjina. Naravno da jesu, ali one se međusobno ne miješaju, kao juha i desert. Zar se, uostalom, proteklih dvadesetak godina - još od vremena kada nikome nije bio ni na kraj pameti nekakav gay pride u ovom šoru – pažnja građana nije raznim ideološkim temama podmuklo odvraćala od pravih razloga propasti osječkog gospodarstva i onih koji su doveli do toga kao i do teškog socijalnog srozavanja ovdašnjih ljudi?
Jedna povorka "gejeva i lezbi" po centru grada sigurno neće odbiti vojsku potencijalnih investitora ili upropastiti nekog ambicioznog lokalnog poduzetnika. ali će zažuljati sve licemjere koji bi da se spomenuti "vole u svoja četiri zida", a ne da provociraju čedna osjetila rigidnog i netolerantnog dijela heteroseksualne većine. No, najdeblji od svih argumenata kojim dežurni licemjeri naokolo mlate jest onaj da osiguranje "njihove" parade plaćaju "oni", čestiti porezni obveznici koji su valjda svi redom pravovjerni i heteroseksualni?! Zaboravljaju da su i ti gejevi i lezbe također građani i porezni obveznici poput njih koji stoga imaju jednako pravo pokazati sebe i iskazati svoje stavove na javnom prostoru i biti pritom sigurni i zaštićeni kao i svi ostali.
Osijek, koji se voli dičiti svojom multietničnošću, multikonfesionalnošću i multikulturalnošću još iz minulih vremena ima, eto, priliku napraviti simbolički, pa makar i nesiguran iskorak u ovo stoljeće koje već odavno traje. I pokazati da u njemu, metropoli ove prostrane ravnice, ima dovoljno mjesta za sve.
Tekst: Jaroslav Bradica
Pročitajte i ostale tekstove Jaroslava Bradice u kolumni Lijeva obala
Pročitajte i..
Osijek pride 2014. [povorka ponosa]
[VIDEO] Anketa: Što mislite o povorci ponosa koja će se održati u Osijeku?
[01.09.2014.] Intervju: "Od nepokorenog grada do nepokorenih građana"
Na ovom našem sumornom istoku nešto novo. U Osijeku će... ili, s obzirom na to kako ovdje stvari stoje možda ipak treba biti oprezan pa reći... u Osijeku bi početkom rujna trebao biti održan prvi Gay Pride iliti Povorka ponosa. Već je s najavom kontroverznog događaja očekivano krenula lavina burnih, žučnih a i neizbježnih primitivnih reakcija, kako od pojedinaca tako i iz političkih stranaka. Naročito onih tvrdokonzervativnih koje su ovdje itekako utjecajne, a o LGBTIQ zajednici obično govore s podsmijehom ili kao izopačenoj hordi koja će, krene li, grad zaraziti svojim "boleštinama". Zato je posve opravdano pitanje koje je ujedno parafraza slogana jednog od ranijih domaćih Prideova: Može li Osijek to progutati? Ako i uspije progutat će ga, po svemu sudeći, neprožvakanog i na silu.
Stidljivo se (a kako drugačije) o Gay prideu u Osijeku počelo govoriti prije par godina nakon što je tada u Saboru đakovački gradonačelnik i HDSSB-ov zastupnik Zoran Vinković autoritetom seoskog vrača homoseksualnost dijagnosticirao kao "bolest" i "nastranost" te poručio da u svom "nadbiskupijskom Đakovu" ne bi dozvolio održavanje takve manifestacije. Ovdašnji su novinari tada priupitali i osječke šerife Krešimira Bubala i Vladimira Šišljagića bi li imali takav tvrdi stav poput đakovačkog im kolege. Odgovorili su neodređeno, štono bi se u duhu teme reklo: ni vrit, ni mimo. Bubalo je tada kazao kako bi dozvolio takvo okupljanje ako bi ono imalo valjanu dozvolu za održavanje, dok je Šišljagić lamentirao kako "razumije te ljude i njihove potrebe", ali da njihovu paradu ne bi podržao.
Sadašnja stranački široka i ideološki šarolika koalicijska vlast, valjda u duhu uzajamnih interesa koji ih drže na okupu, nešto je labavija po tom pitanju. Gradonačelnik Vrkić primio bi organizatore Pridea u svom uredu, ali ne bi im se pridružio u povorci. Predsjednik Gradskog vijeća Đapić im, kada bi o njemu ovisilo, ne bi dao dozvolu jer je svoj stav, kaže, izrazio podrškom inicijativi "U ime obitelji". Sličnog su stava i u HDZ-u iako su - kako im spočitavaju politički protivnici - prešutno prihvatili financijsku potporu udruzi LiberOS (organizatorima Pridea) iz gradskog proračuna. Protivnici Parade već su naciljali dogradonačelnika Vladimira Hama iz HNS-a kao "organizatora" iste jer je na nedavnoj tribini pod nazivom "LGBT zajednice u malim sredinama" najavio da će gradska uprava dozvoliti njeno održavanje, ali da Osijek kao grad još "nije spreman za to". Otada se po kuloarima i internetskim forumima Hama "opanjkava" kao homoseksualca čime se dodatno diže politička tenzija koja bi na koncu mogla nadrasti sam događaj.
Ako se Osijek Pride održi, a nema razloga za suprotno (paradiraju gradom i vjernici u procesijama i političari sa svojim sljedbenicima i razni drugi...) bit će to ujedno iskorak iz razdoblja svojevrsnog ratnog stanja koji se u Osijeku na simboličkoj razini već dva desetljeća neprestano ponavlja stalnim resetiranjem brojčanika i vraćanjem u jednu te istu '91. godinu. Ima i onih koji smatraju da su Osijeku i Osječanima važnije teme gospodarstvo i nezaposlenost nego prava seksualnih manjina. Naravno da jesu, ali one se međusobno ne miješaju, kao juha i desert. Zar se, uostalom, proteklih dvadesetak godina - još od vremena kada nikome nije bio ni na kraj pameti nekakav gay pride u ovom šoru – pažnja građana nije raznim ideološkim temama podmuklo odvraćala od pravih razloga propasti osječkog gospodarstva i onih koji su doveli do toga kao i do teškog socijalnog srozavanja ovdašnjih ljudi?
Jedna povorka "gejeva i lezbi" po centru grada sigurno neće odbiti vojsku potencijalnih investitora ili upropastiti nekog ambicioznog lokalnog poduzetnika. ali će zažuljati sve licemjere koji bi da se spomenuti "vole u svoja četiri zida", a ne da provociraju čedna osjetila rigidnog i netolerantnog dijela heteroseksualne većine. No, najdeblji od svih argumenata kojim dežurni licemjeri naokolo mlate jest onaj da osiguranje "njihove" parade plaćaju "oni", čestiti porezni obveznici koji su valjda svi redom pravovjerni i heteroseksualni?! Zaboravljaju da su i ti gejevi i lezbe također građani i porezni obveznici poput njih koji stoga imaju jednako pravo pokazati sebe i iskazati svoje stavove na javnom prostoru i biti pritom sigurni i zaštićeni kao i svi ostali.
Osijek, koji se voli dičiti svojom multietničnošću, multikonfesionalnošću i multikulturalnošću još iz minulih vremena ima, eto, priliku napraviti simbolički, pa makar i nesiguran iskorak u ovo stoljeće koje već odavno traje. I pokazati da u njemu, metropoli ove prostrane ravnice, ima dovoljno mjesta za sve.
Tekst: Jaroslav Bradica
Pročitajte i ostale tekstove Jaroslava Bradice u kolumni Lijeva obala
Pročitajte i..
Osijek pride 2014. [povorka ponosa]
[VIDEO] Anketa: Što mislite o povorci ponosa koja će se održati u Osijeku?
Objavio: Redakcija 031 |
Komentari (28)
Ne razumijem koji je cilj eventalne parade? Ukazat na "probleme" potrošivši pri tome par milijuna? Bolje da su dali oglas na televiziji prije turske serije