
Strip album
Agencija Alfa naslovnicu kojeg vidite ispod prvi je album relativno novog serijala izdavčke kuće
Sergio Bonelli, izdavča zasigurno među najpopularnijim strip junaka poput
Dylana Doga,
Mister No,
Texa i neuništivog
Duha sa sjekriom Zagor-te-naya. Hrvatska izdavačka kuća
Libellus je do sada izdala dva naslova spomenutog serijala, dok Sergio Bonelli priprema vjerojatno već dvadeseti broj. Agencija Alfa kao samostalni serijal proizlazi iz priče o
Nathanu Neveru te obuhvaća i donosi širu sliku radnog okruženja i likova jedne privatne agencije za sigurnost u vrlo dalekoj budućnosti gdje je Nathan Never uposlen. Strip album se sastoji od tri priče:
Karta Tornja,
Maske smrti te
Um koji ubija. Sve tri priče imaju različite crtače i tekstopisce no zajedno su vrlo dobro ukulopljene, ne odskaču jedna od druge i rad su prokušanih Bonellijevih SF majstora.
U prvoj priči
Karta Tornja prikazuje se poremećena ličnost opsjednuta Tarot kartama koje ga vode kroz ubilački pohod te neupitan i neslavan kraj. Agencija Alfa biva upletena u namjere klasičnog luđaka kojemu Tarot karte ukazuju slijed djelovanja koji obuhvaća nekoliko odlično nacrtanih scena poput napada usred TV showa ili pucnjave u sumnjivim kanalizacijama jednog megapolisa budućnosti.
Druga priča
Maske smrti ponešto ipak odskače od ostatka jer donosi iskustva iz prošlosti jednog od sporednih likova ipak bitnog za serijal -
inspektora Ishimorija. Naime inspektor Ishimori je pripadnik policije, no ujedno on je Jakuza, tetovirani mafijaš čije tetovaže neće nikad prestati boljeti. Između Ishimorija i Nathana Nevera se provlači linija gađenja i divljenja. Ova priča objašnjava Ishimorijev prijelaz na tamnu stranu i njegove razloge; jednostavno, postao je čovjek koji nije imao izbora. Tu leži amonizitet između Nathana i Ishimorija; Nat nije poklekao pod teretom sudbine, dok Ishimori jest.
Posljednja priča
Um koji ubija donosi genijalni, no suludi način rehabilitacije zatvorenika, i nastoji objasniti kako dokinuti zatvorski sustav kojeg poznajemo danas, a isti opstaje i u budućnosti. Naime, uznapredovala znanost pruža u budućnosti određene dublje uvide u ljudsku psihu i nastoji uništiti devijantnost u korijenu. I tako Nat ulazi uz pomoć goleme aprature u svijest jednog serijskog ubojice te otkriva njegovu "točku bez povratka", odnosno razlog zašto je odlučio zadovoljiti svoje strasti uzimanjem tuđih života.
crtež C. Castellinija
Strip u Hrvatskoj i Osijeku
Elem. Situacija sa stripom u Republici Hrvatskoj poprilično nalikuje na Divlji zapad. Izdaje se, što je dobro, no način na koji se to radi poprilično je konfuzan. Tako da postoje nekoliko reprinta nekih epizoda, dok neke nisu ugledale ni svjetlo dana.
Zagor se iz neobjašnjivih razloga forsira, dok npr. Nathan Never više ne izlazi na kioscima. Njegovu sudbinu je preuzeo izdavač
Libellus, i zasad ostaje na strip albumima, koji se, pazite čuda, ne mogu kupiti nigdje u Osijeku, osim ako ih ne naručite preko neta od Libellusa. Spomenuto oduzima čar kupovanja, jer ne možete uzeti strip i jednostavno ga prelistati, a cijena je prava sitnica od 75 do 150
kunića. Cifra je nadasve "simpatična", jer znate da kupujete "strip album što je budućnost stripa" - riječi su jednog od hrvatskih strip crtača s očito podubljim džepom. Stvar spašava
Stripoteka koja izlazi unatrag nekoliko godina i donosi strip albume koje možete kupiti na kiosku Tiska za vrlo pristupačnu cijenu od 14,50 kn s odličnim stripovima od kratkih, tipa
Hogar Strašni,
Joe Bar Team, pa do klasničnih strip albuma prilagođenih mekom uvezu, ali cjelovite priče poput
Blueberrya,
Lutke od slonovače,
7 života kopca i niza drugih. Osijek se, nadalje, može pohvaliti zbirkom koju posjeduje
GISKO, nekih tristiotinjak naslova strip albuma.
Dil-el-tantizam
Izdavač
Ludens d.o.o. je nastavio izdavanje Nathana Nevera na kioscima od 39. broja, pa do 62., koji je ujedno i posljednji koji su izdali. Prijašnjih 38 brojeva je prilično uredno izdavala
Slobodna Dalmacija, dok se Ludens d.o.o. pokazao
Dil-el-tantom - većim no onim iz
Iznoguda. Strip je izlazio "skoro" svaka dva-tri mjeseca s varirajućim formatom i redovnim dežurstvom pred kioskom, ne bi li se možda ukazao. Na e-mail upite Ludensu (pa kad izlazi?, izlazi li?, hoće li izaći uopće?) - mračna šutnja. Ili su se pojeli međusobno u redakciji, a "sustav" (tako npr. "sustav" pri jednom mobilom operateru šalje sam račune, čak i nakon raskida ugovora uz objašnjenje operatera "eto, to je tako" - budućnost danas) još sam izdaje stripove (primjećujem da jako voli Zagora), ili se nešto bijeli u gori zelenoj. Uglavnom, na stranici Ludensa stoji kako oni i dalje izdaju Nathana Nevera, na tri e-maila hoće li izaći, od kojih je zadnji glasio "jednostavno odgovorite sa da ili ne" - nikakav odgovor. Što će reći,
v beli - nimalo centralizirani -
Zagreb grad po Nathana ili pregledati kolekciju, utvrditi koji fali, pa na
piju po nedostajećeg u zbirci. Na glavnoj će vas tržnici dočekati jedan skuplji i jedan jefitiniji diler - ovaj jeftiniji je bolji iz očitih razloga, dok ovaj drugi očito pati od megalomanije te frizira cijene. Ujedno ima jedno do dva izdanja strip albuma Nathan Never u
"Paklenoj naranči" pri GISKO-u, no njih se mora pročitati u samoj knjižnici.
Nathan Never još uvijek nije iscrpljen strip poput
Zagorca-te-neja koji nas brani od upada divljih Slovenaca. Naprotiv, iz serijala je nastalo još nekoliko vezanih za osnovnu priču. Sam strip možda ima nekih dvjestotinjak brojeva. No, glavni razlog zašto bi se trebalo potruditi oko istog je jedan od crtača - neponovljivi
Claudio Castellini. Iako je Nat djelo "bande sa Sardinije" -
Medda, Serra i Vigna, Claudio Castellini je dao štih i težinu stripu svojim fanatično detaljnim crtežom. Izdanje Agencija Alfa jest rad majstora, no jedan je C. Castellini čiji crtež smo imali priliku vidjeti u prvom broju (cijeli strip) te nekih tridesetak naslovnih strana. Što je velika žalost i propust, jer je spomenuti majstor nakon rada za Sergio Bonelli prešao u
Marvel te uspješno nastavio karijeru, što bi nogometnim riječnikom bilo jednako transferu iz
Manchester Uniteda u
Barcelonu. Dakle, u Republici Hrvatskoj smo imali priliku vidjeti tek mali dijelić njegovog osebujnog stila, a u treba se uzeti u obzir još niz njegovih cjelovith epizioda N. N. Ukoliko već imamo malo izdavaštvo, ne mora biti ograničeno, jer Castellini svojom kvalitetom garantira komercijalnu isplativost.
Prvi broj Nathana Nevera je izašao u izdanju Slobodne Dalmacije za simpatičnih
7500 HRD netom prije
World cup USA '94. Prikaz kaotičnog svijeta budućnosti lako je bio dostupan sve do 2007., kada je Ludens d.o.o. očito prestao izdavati strip, iako na njihovom web-u stoji među njihovim izdanjima. No, ne brinite, ekipa sa slike dolje mi je osobno obećala da će ih posjetiti i obratiti im se riječima
Geronima: "A možemo i ubiti bijelog čovjeka...". Haugh.
Orlov kljun i ratnici psi (nacrtao autor teksta)
Autor: Saša Paprić