- Ode u Klisu…, ajoj ode u Trpinju, vikao je župan
Krešimir Bubalo dok se leteća tvrđava,
Boeing 747, uz zaglušujuću buku koturala po pisti što gotovo u metar zadovoljava minimalne uvjete za slijetanje najvećeg zrakoplova koji se ikad spustio u
Zračnu luku Osijek.
Avionom američke kompanije
Atlas Air, prilagođenim prijevozu krupnih životinja, u Osijek je nešto prije 17 sati iz Kanade stiglo
180 holstein junica vrhunskih
genetskih karakteristika. Kupio ih je
Novi agrar, tvrtka u vlasništvu
Žita d.o.o., poznatog osječkog poduzetnika
Marka Pipunića.
Video by centurion:
Jednogodišnje junice namijenjene su razvoju mliječne proizvodnje i trgovine genetskim materijalom, jer će u punoj laktaciji godišnje davati do deset tisuća litara mlijeka, a njihove će potomke
Novi Agrar prodavati u Hrvatskoj i izvoziti u Europu. Zato je s kanadskom vladom dogovorena skora isporuka
dva bika iste pasmine.
Još tri ture do Nove godine
Junice su u Kanadi kupljene po
milijun i 43 tisuće dolara, a prijevoz je stajao dodatnih
350.000 dolara. To je već treća tura najkvalitetnijih kanadskih junica što se dopremaju za potrebe punjenja dviju novih farmi Novog agrara u
Velikoj Branjevini, a do Nove godine bit će ih još toliko, kako bi se popunio kapacitet farmi od
950 junica. Time će Pipunićeve tvrtke u nabavku najkvalitetnijih junica uložiti približno
7,6 milijuna dolara.
U prve dvije ture nedavno je na zagrebački aerodrom
Pleso, gdje postoje svi tehnički uvjeti za njihov prihvat, stiglo 348 junica. No onda je Pipunić zatražio da se sljedeća isporuka obavi u osječkoj zračnoj luci. Time joj je omogućio zaradu od približno
50.000 dolara po doletu, što je dovoljno za pokriće trećine mjesečnih troškova rada luke. Pipunić otpočetka radi i s osječkim špediterom
Anela-export, angažiraju ga za sve uvozne i izvozne poslove bez obzira preko koje carinarnice ih obavlja.
Stoga ne čudi što su
Zagrepčani nastojali osječkog poduzetnika
odvratiti od te namjere i uvjeravali ga kako osječki aerodrom nema uvjete za prihvat zrakoplova takvih parametara, niti za pretovar stoke, ali
on je ostao neumoljiv. U takvim okolnostima, nakon četiri mjeseca intenzivnog rada na dobivanju međunarodnog certifikata za uvoz preko hrvatskog i kanadskog ministarstva poljoprivrede, na Pipunićevu i Bubalovu licu prigodom slijetanja i zaustavljanja
grdosije s 92 tone tereta, mogla se očitati zabrinutost, dok je
Blanka Strahonja, direktorica Zračne luke, djelovala najmirnije uvjerena kako će sve proći u redu.
Gladuju dva dana
Županija je Zračnoj luci odobrila
sto tisuća kuna za nabavku dodatne opreme za prijam junica – cargo-platforme za spuštanje stoke iz zrakoplova i
dolly kolica kojima se kavezi prevoze do kamiona, a dodatna kolica posudili su od zračnih luka u Splitu i Dubrovniku.
Let iz Kanade, s jednim slijetanjem radi uzimanja goriva u Europi,
traje od 10 – 14 sati, zavisno od vremenskih prilika, a od izlaska junica s karantenske farme, do istovara u Osijeku prošlo je više od 24 sata. Gotovo cijeli dan prije putovanja životinje ne dobivaju hranu, a vodu minimalno, kako bi lakše podnijele put i tijekom leta ostavile što manje izmeta.
Stigle su smještene u kavezima po pet grla. Odmah po dolasku carinici su ih prebrojali po imenu i rodovnicima, a veterinari utvrdili zdravstveno stanje, kako bi što prije otišle na farmu u karantenu, gdje će izolirane provesti tri tjedna.
Nakon temeljitog čišćenja i dezinfekcije, avion prazan polijeće na novo europsko odredište Ondje će ukrcati teret, jer s osječke piste natovaren ne bi mogao uzletjeti. Avion koji je junice dovezao u prvoj turi, vratio se u Amsterdam i odande produžio za Irak, kako bi u SAD dopremio tijela poginulih američkih vojnika.
Autor:
Goran Flauder
Foto:
Daniel Antunović, Goran Flauder
Video:
centurion