
Puštanjem u promet dionice
autoceste A5 Osijek-Đakovo na
koridoru 5c, koji će spajati
Budimpeštu preko
Sarajevo i
Ploče,
Osijek je napokon postao dio mreže hrvatskih autocesta. Time je dobrim dijelom izišao iz prometne izolacije u kojoj je tavorio desetljećima, što je osnovni preduvjet bržega gospodarskog razvoja. Otvarajući danas u ranim popodnevnim satima novoizgrađena
32,5 km autoceste prema
Đakovu, predsjednik
Vlade,
Ivo Sanader, najavio je i nove velike infrastrukturne projekte: kanal
Dunav-Sava te vodoopskrbni sustav
istočne Slavonije.
Do Zagreba 102 kn
Autocesta je za promet otvorena u 17 sati, nakon uklanjanja šatora u kojem je održana svečanost otvorenja. Od Osijeka do Đakova cestarina osobna vozila iznosi
14 kuna, a do Zagreba
102 kn.
- Nakon ovoga više ništa neće biti isto, ustvrdio je osječki gradonačelnik,
Anto Đapić i dodao da su sada Osijek i istočna Hrvatska snažno integrirani u prometne, industrijske, kulturne i druge procese u Hrvatskoj. Zaključio je kako Osijek više nije grad u kojem se autobusi okreću, nego prometno središte na tromeđi
Mađarske,
Srbije i
Bosne i Hercegovine.
Župan
Krešimir Bubalo podsjetio je kako je i veliki župan
J. J. Strossmayer podnio ostavku zbog prometnog zanemarivanja Osijeka, kojemu je nedostajala ne samo kvalitetna cesta, nego i željeznička pruga prema ostatku Hrvatske. Ti su nedostaci umanjivali gospodarsku snagu
Slavonije i Baranje. Bubalo se i pohvalio da je na području OBŽ otvoreno 73 gospodarske zone s 311 tvrtki i 6.200 zaposlenih, što je najviše u RH, a imamo i najjaču
Slobodnu zonu.
- Ljudi su ovdje vidjeli šansu i zato što su očekivali skoro otvaranje autoceste na koridoru 5 c, zaključio je.
Most i južna obilaznica
Na dionici je projektirano
29 objekata (8 mostova, 3 vijadukta, 17 nadvožnjaka i 1 podvožnjak). Predviđena su
čvorišta Osijek, Josipovac i Čepin. a za potrebe odmora projektirana su dva prateća uslužna objekta – kod
Beketinaca i uz
sjeverni dio Đakova. U zoni čvorišta Čepin predviđen je
Centar za održavanje i kontrolu prometa.
- Otvorenjem te dionice mreža autocesta u Hrvatskoj povećana je na 1.224 km, od čega je 857 km pod upravom Hrvatskih autocesta, naveo je ministar prometa
Božidar Kalmeta. Uz naše autoceste pobrojao je 300-tinjak gospodarskih zona s 1.800 poslodavaca i više od 30.000 zaposlenih. Najavio je i gradnju mosta preko
Drave na trasi autoceste prema
Belome Manastiru i mađarskoj granici za što je već raspisan natječaj, te drugi trak južne obilaznice oko Osijeka, koji će stajati približno
230 milijuna kuna.
Ugovorena vrijednost radova na otvorenoj dionici je
2,199 milijardi kuna (bez PDV-a), a osim izgradnje trase i objekata obuhvaća projektiranje, izmještanje instalacija, arheološka istraživanja, izvlaštenje zemljišta, nadzor i opremanje dionice. Izvođači radova su
Konstruktor-Inženjering Split,
Viadukt Zagreb,
Hidroelektra niskogradnja Zagreb,
Strabag AG Spittal Austria,
Zagorje-tehnobeton Varaždin,
Osijek-Koteks,
Cesta Varaždin,
Swietelsky podružnica Zagreb,
Alpine Mayereder i
Đuro Đaković-Montaža.
Oda Sanaderu
U povodu otvorenja dionice,
Vladimir Šeks održao je predizborni govor o skrbi hrvatske Vlade za Slavoniju i Baranju, a đakovački gradonačelnik
Ante Raspudić ocijenio je da se upravo takvim ulaganjima pokazuje ljubav prema Slavoniji.
- Niti jedna hrvatska vlada nije u Slavoniju uložila koliko Vlada dr. Ive Sanadera. Premijeru, zahvalni smo vam na svemu što činite za Slavoniju i budite uvjereni da će slavonski čovjek to znati cijeniti, poentirao je Raspudić.
Kada se završi dionica koja će kroz Slavoniju povezivati mađarsku granicu s državnom granicom BiH, iznosit će
88,6 km i bit će podijeljena na pet dionica: od granice RM do Belog Manastira – 5 km, do Osijeka 24,6 km, do Đakova 32,5 km, do Sredanaca 23 km i do granice BiH 3,5 km.
Tekst & foto: Goran Flauder
Fotografije ispod: Tomislav Šilovinac - Sikki
