Tko štiti korupciju u Županiji osječko-baranjskoj?
Prije više od mjesec dana, na adrese svih relevantnih državnih institucija (krim policija, državno odvjetništvo...) poslani su dokumenti, koji nedvosmisleno ukazuju na korupciju, sukob interesa i pranje novca u Županiji! Iako je prošlo već dovoljno vremena, cijela stvar se očigledno zataškava, zbog umješanosti županijskih vlasti u kriminalne aktivnosti!
Prenosim pismo u cijelosti, očekujte nastavak. Borba tek počinje.
Poštovani,
Sukladno Antikorupcijskoj kampanji pokrenutoj od strane Vlade Republike Hrvatske, a kao osoba dubokih moralnih i religijskih načela, osjećam dužnost skrenuti pozornost na uočene teške nepravilnosti u poslovanju Osječko-baranjske Županije, tvrtki u njezinom vlasništvu i nekih privatnih poduzeća.
Skupština Osječko-baranjske županije donijela je na 18. sjednici 28. ožujka 2000. godine odluku o Zavodu za Informatiku Osijek (ZIO) kao krovnoj ustanovi za obavljanje informatičke djelatnosti za potrebe Županije!
U članku 7. Odluke o Zavodu stoji:
Zavod obavlja informatičku djelatnost.
U okviru svoje djelatnosti Zavod obavlja:
- poslove vezane uz korištenje i održavanje informatičkih uređaja (hardware),
- poslove održavanja i primjene sistemskog software-a,
- poslove izgradnje, razvitka i održavanja informatičke komunikacijske mreže,
- poslove projektiranja i vođenja izgradnje informacijskih i informatičkih sustava te baza podataka,
- poslove izrade i implementacije informatičkih programskih rješenja,
- poslove izgradnje, održavanja i zaštite informacijskog i informatičkog sustava Osnivača, te središnjih baza podataka,
- poslove obrazovanja i osposobljavanja korisnika za rad s informatičkim resursima (sklopovlje, programi, komunikacije),
- poslove održavanja informatičkih resursa.
A u članku 8.:
Svoju djelatnost Zavod obavlja prvenstveno i pretežito za potrebe Osnivača.
Za potrebe Osječko-baranjske županije kao osnivača Zavod obavlja poslove za tijela državne uprave i lokalne samouprave ustrojene na razini Županije.
Zavod može, uz suglasnost Upravnog vijeća, ukoliko postoje slobodni tehnički i kadrovski resursi pružati usluge i drugim korisnicima.
Temeljem Osnova razvoja Zavoda za informatiku Osijek, usvojene na 8. sjednici Skupštine Osječko-baranjske županije 20. prosinca 2004.godine, u prvoj polovici 2005. godine završen je preustroj Zavoda. Zavod trenutno ima 23 zaposlenika u stalnom radnom odnosu, vlastitu računovodstveno-financijsku službu te 20 informatičara visoke, više i srednje stručne spreme različitih profila i informatičkih usmjerenja osposobljenih za samostalno projektiranje, izradu, uvođenje i održavanje složenih informacijskih sustava. Ravnatelj Zavoda je g. D.T., dipl. ing. el.
Gospodin D.T. je, između ostaloga, i predavač na Cisco Akademiji Mrežnih Tehnologija (CAMT) na osječkom Elektrotehničkom fakultetu, bivši voditelj informatičke službe Županije osječko-baranjske, osnivač i bivši vlasnik tvrtke LAURUS d.o.o., za informatičke usluge i istaknuti član HDSSB-a te bliski prijatelj gdina Glavaša i gradonačelnika Bubala!
Sve to, naravno, nije sporno, niti itko dvoji u stručnost i sposobnosti dotičnog gospodina. Ono što upada u uči su poslovi koje je privatna tvrtka Laurus d.o.o., obavila za Županiju. Navodim pregled kroz godine sa zaokruženim iznosima.
2004 422 000,00 kn
2005 126 000,00 kn
2006 194 000,00 kn
2007 183 000,00 kn
2008 236 000,00 kn
Ukupno 1 161 000,00 kn
Znači, Županija, koja je osnivač i vlasnik informatičke tvrtke (Zavoda) sa 23 zaposlena, od toga 20 informatičara, platila je preko 1,16 milijun kuna tvrtci kojoj je vlasnik i osnivač ravnatelj tog istog Zavoda. Gospodin D.T je, naravno, tvrtku prepisao na svoju sestru, iako u Zakonu o sprečavanju sukoba interesa jasno stoji:
Dužnosnik koji ima 0,5% i više dionica, odnosno udjela u trgovačkom društvu za vrijeme obnašanja javne dužnosti prenijet će svoja upravljačka prava na temelju udjela u društvu na drugu osobu, ali ih ne smije prenijeti na svoje srodnike niti bračnog ili izvanbračnog druga.
No, to nisu jedini „sumnjivi“ poslovi dotične tvrtke. Iste 2004. godine, tvrtka je postala partner tvrtke CESTING d.o.o., čiji je jedini vlasnik i osnivač – Osječko-baranjska Županija.
Navodim pregled kroz godine sa zaokruženim iznosima:
2004 40 000,00 kn
2005 111 000,00 kn
2006 258 000,00 kn
2007 379 000,00 kn
2008 368 000,00 kn
Ukupno 1 156 000,00 kn
U razgovoru sa djelatnicima te tvrtke zaključeno je:
- tvrtka Cesting je za tržišnu cijenu kupila program za materijalno i financijsko knjigovodstvo tvrtke Laurus d.o.o..
- sustav nikada nije u potpunosti završen i implementiran
- abnormalne sume izdvajaju se za „održavanje“ sustava koji ne radi, te intervencije do kojih dolazi zbog nedovršenosti sustava
- ukupna cijena koja je plaćena u rangu je cijene koštanja i implementacije SAP sustava
Napominjem, također ni taj sustav nije izradio Zavod, iako je logično da bi on to morao učiniti kako bi opravdao svoje postojanje, budući da je vlasnik i Zavoda i Cestinga Županija!
Slobodna zona Osijek d.o.o. tvrtka je u pretežitom vlasništvu Županije (dokapitalizacijom iz 1999. i 2000. godine udio povećan preko 80%). WEB stanice tvrtke izradio je ZIO, što je i logično zbog vlasničke strukture. No, i ovdje se pojavljuje tvrtka Laurus d.o.o. kao izvođač informatičkih radova u nemalom iznosu. Pogledajmo opet pregled po godinama:
2005 35 000,00 kn
2006 47 000,00 kn
2007 202 000,00 kn
2008 190 000,00 kn
Ukupno 474 000,00 kn
Iako se za prve dvije godine može smatrati da je to iznos „normalnih“ informatičkih usluga, iznos od 200 000 kn svake od zadnje dvije godine „upada“ u oči. Ukoliko se i nabavljala informatička oprema, zašto je to rađeno dvije godine zaredom? I zašto nije odrađeno direktno sa nekim od uvoznika, već direktnom pogodbom ili namještenim pozivnim natječajem sa ovom tvrtkom?
Kao što je već spomenuto, gdin. D.T. je i djelatnik Elektrotehničkog fakulteta OSIJEK, i to u svojstvu predavača na CISCO akademiji i voditelja službe računalne podrške! I opet se i ovdje, naravno, pojavljuje tvrtka LAURUS d.o.o., kao dobavljač robe i usluga u nemalim iznosima:
2005 88 000,00 kn
2006 495 000,00 kn
2007 490 000,00 kn
2008 200 000,00 kn
Ukupno 1 273 000,00 kn
Nameću se neka logična zdravorazumska pitanja. Ili je tvrtka Laurus d.o.o. vrlo uspješna tvrtka, koja posjeduje rijetka znanja i tehnologije koje nema niti jedna druga tvrtka u Županiji (uključujući županijski ZIO), pa sa lakoćom dobiva poslove, ili se dešavaju neke nelegalne radnje. Ako u dobroj vjeri pretpostavimo prvi slučaj, surovi podaci brzo će nas demantirati. Između minimalno 50-75% godišnjeg poslovanja ove tvrtke obavlja se sa gore navedenim Županijskim firmama! Kako da tako posebna i nadarena tvrtka ne radi gotovo nigdje dalje već isključivo u Županijskim firmama u kojima radi njezin osnivač, ili je u bliskim prijateljsko-rodbinsko-stranačkim vezama za direktorom? Tko obavlja zahtjevne poslove za tvrtku Laurus? Da li ih gospodin D.T. radi unutar svojeg radnog vremena? Ili tvrtka Laurus naplaćuje poslove koje gospodin D.T. odrađuje u skolpu svog zaposlenja (na ETF-u i u Zavodu), i za koje je već plaćen sa osobnim dohotkom koji prima? Ili je to sve kompenzacija njegove stranke za sve donacije koje im je učinio.
Dobrovoljni prilog (donacija) u smislu Zakona o financiranju političkih stranaka, nezavisnih lista i kandidata je povremena ili redovita uplata kojima fizičke ili pravne osobe dobrovoljno daju novac političkoj stranci u iznosu većem od iznosa članarine, kao i pružanje usluga ili davanje proizvoda političkoj stranci bez naplate.
Poznato je naime da je tvrtka Laurus d.o.o. za potrebe praćenja rezultata izbora izradila računalni program IZBORI koji je ustupljen HDSSB-u na korištenje bez naknade! Također, i usluga samog rada u programu, odnosno unos podataka i praćenje svakih pojedinih izbora, odvija se od strane gdina D.T. osobno, također bez naknade.
Iz svega navedenoga proizilazi da je gdin D.T , u najmanju ruku, u sukobu interesa na poziciji ravnatelja Zavoda za Informatiku Osijek, te voditelja službe računalne podrške Elektrotehničkog fakulteta Osijek, dok bi se za poslove sa tvrtkama Cesting d.o.o., Slobodna zona Osijek i Županija osječko-baranjska njegova djelatnost mogla okarakterizirati samo kao korupcija, odnosno zloupotreba ovlasti radi osobne ili skupne koristi.
Zaključujem da dotični gospodin, suprotno javnom interesu, nedvojbeno krši moral i pravne norme te povrjeđuje temelje vladavine prava. |