Pješačkom mostu preko Drave potrebna je
hitna i temeljita obnova, a sa svakim odgađanjem radova Osijek je sve bliži onoj najkatastrofalnijoj i nimalno nerealnoj mogućnosti -
kompletnom urušavanju mosta! Takvo je upozorenje nedavno stiglo u
Gradsku upravu iz
Instituta građevinarstva Hrvatske (IGH). Situacija, ipak, nije toliko alarmantna, odnosno, upozorenje ne znači da će most pasti u Dravu u idućih godinu-dvije, no definitivno ga treba shvatiti ozbiljno. Most, naime, upozorava
prof. dr. Ivica Kolund, od gradnje nije ni jednom ozbiljno obnovljen.
- Od gradnje 1980. godine u njega nije ulagano gotovo ništa, osim za popravke od granatiranja u Domovinskom ratu. Tada je puklo glavno nosivo uže na nizvodnom dijelu mosta, pokidano je nekoliko vješaljki te je na nekoliko mjesta probijena kolnička konstrukcija. To se tada ac hoc saniralo, ali to je bilo privremeno rješenje, “krpanje” koje nije trebalo ostati idućih 15 godina - kaže
Kolund.
Otkrio nam je i jedan bizaran i gotovo nevjerojatan detalj - pri prvom tehničkom pregledu mosta početkom osamdesetih godina ustanovljeno je da u komorama anker blokova (obalni držači mosta) most propušta vodu. To, međutim, nikada nije sanirano!
- Tragično, u komorama se nalaze čelične čahure koji su nosači glavne užadi mosta. Ako to popusti, mostu nema spasa. Za sada je, međutim, most relativno stabilan, iako je na granici svoje stvarne izdržljivosti. Zbog lošeg održavanja, opasnost da popusti je vrlo vjerojatna - kaže
Kolund.
Obnova mosta, dodaje, više je puta dogovarana, a bivša gradska vlast je, kaže, obećala da će se svake godine odrađivati po dio posla.
- No, kako su godine prolazile i vlasti se mijenjale, svi su ga zaboravljali. Most se samo pomalo “šminkao”, primarno osvjetljavao, što je zapravo i najjeftinije. Most je na gotovo svakoj osječkoj razglednici, a o njemu godinama nitko ne vodi brigu - kaže
Kolund.
Ipak, prošle godine je sanirana jedna anker blokovska komora, pregledane su pilonske komore (bijeli stupovi) te su ukrućena dva uporna užeta.
- Potrebno je kompletnu čeličnu konstrukciju očistiti i zaštiti kvalitetnom bojom, a ne ovakvom kakva je dosad korištena. Mora se, također, urediti i betonska konstrukcija te prilazne rampe. Most se treba što prije kompleksno sanirati, i to poput onoga u Slavonskom Brodu, jednom detaljno urediti. Istina, u pitanju su značajna sredstva, jer se koriste specijalni materijali i rade specijalni poslovi, no nakon toga će biti potrebno samo redovito održavanje - zaključuje.
Upozorenje iz IGH u gradskoj su upravi ozbiljno shvatili te se već ovog ljeta očekuju prvi veći radovi - bit će potpuno izmijenjena hodna površina, koja će dobiti novi lijevani asfalt, obnovljeni spojevi ploča, a trebala bi se kompletno očistiti i obojiti ograda. Hoće li se ovaj put koristiti (skupe) zaštitne boje ili samo još jednom “ušminkati” most, nismo uspjeli doznati. Sve to, međutim, još nije ni blizu potrebnoga.
- Za temeljitu obnovu pješačkog mosta potrebni su milijuni kojih u proračunu za 2007. godinu Grad nema (za sanaciju i održavanje svih pješačkih mostova osigurano je 200 tisuća kuna, op.a.). Međutim, radit ćemo etapu po etapu, s time da će estetika ovaj put ostati iza nužnosti - kaže dogradonačelnik
Gordan Matković. Dodaje, međutim, da će uskoro (prije Uskrsa) most dobiti novu rasvjetu, jer već duže vrijeme velik broj žarulja jednostavno ne svijetli.
Autor:
Mario Mihaljević/
Glas-Slavonije.hr
Foto:
Samir ::vidi fotografiju::