Kako prepoznati sve
zamke digitalnih medija, zaustaviti
širenje dezinformacija i poboljšati medijsku pismenost u digitalnom svijetu tema je
Think’n’Click konferencije koja se održala na osječkom
Ekonomskom fakultetu.
U dvorani 7 okupili su se
učenici osnovnih i srednjih škola sa svojim profesorima te pedagozima i psiholozima kako bi temu brzo rastućeg razvoja digitalnih i alata modernog doba demistificirali i približili mladima. Glavni naglasak bio je na
prepoznavanju zamki digitalnih medija i poboljšanje medijske pismenosti kod mladih, a sve se odvijalo u sklopu projekta Mladi u moru medija koju je pokrenuo
Centar za nestalu i zlostavljanu djecu (CZND) koji kroz svoje projekte dugi niz godina osigurava podršku djeci, mladima, ali i roditeljima te stručnom osoblju.
Projekt Mladi u moru medija predstavila je
Sara Smojver, voditeljica odnosa s javnošću Centra i istaknula kako medijska pismenost nije dodatna vještina već postaje ključno znanje za mlade.
-
U ovom projektu provodili smo edukacije diljem Osječko-baranjske županije kroz koje je educirano oko 53 roditelja, više od 80 učenika te 70 stručnih djelatnika na različite teme o medijskoj pismenosti – lažne vijesti i dezinformacije, štetni utjecaji društvenih mreža, prekomjerno korištenje tehnologije i slično – istaknula je Sara.
Tko su followeri, tko prati medije i kakve veze to ima s mentalnim zdravljem mladih objasnili su novinar Nove TV
Tin Kovačić, trenerica medijske pismenosti
Mirna Šmit, kreator sadržaja
Ivan Poslon i Melani Đurković iz Centra za sigurniji internet.
-
Medijska pismenost je osnovni preduvjet za normalno funkcioniranje u današnjem društvu. Mladima nedostaje kritičko razumijevanje medijskog sadržaja, dok im znanja u produkciji sadržaja ne manjka. Mladi imaju znanja i vještine digitalnih alata, a zapravo nemaju osnovno predznanje. Greška je u sustavu – istaknula je Mirna Šmit.
Novinar Tin Kovačić
nije kritičan prema mladima kako se koriste medijima jer smatra da su se kriteriji znatno promijenili od kada su sadržaj kreirale ozbiljne medijske kuće sa znanjem i iskustvom, dok danas vijest plasira bilo tko i svatko. Smatra da tradicionalni mediji ne gube na težini, ali gube na gledanosti je mladi dolaze do informacija online.
Ivan Poslon, autor iza profila
Tata priča koji je posvećen odgoju djece, donio je drugu stranu medalje kreiranja sadržaja za društvene mreže – kako izgleda sam proces, od kuda vuče inspiraciju; i naglasio
važnost odgovornosti prilikom kreiranja digitalnog sadržaja dok je Melani Đurković zaključila kako su ključni izazovi kod mladih u kontekstu korištenja društvenih mreža govor mržnje, uvredljivi komentari, isključivanje, nesporazumno dijeljenje fotografija i ostalog sadržaja.
-
Mladi nisu svjesni posljedica koje može imati online ponašanje i to je ono što treba posebno naglašavati, a drugi veliki problem je prekomjerno korištenje mreža i ekrana – zaključuje Melani.
Znaju li mediji u Hrvatskoj za
privatnost djece bila je tema 1na1 razgovora s novinarkom HRT-a Melitom Homom. Otvorila je važne teme poput prava djeteta, zaštite privatnosti u online prostoru te izazova medijske industrije u ovom kontekstu.
Za kraj konferencije, mladi volonteri iz Centra za sigurniji internet u kratkoj radionici otkrili su postoje li
pozitivni online izazovi i mlade sudionike.
Medijska pismenost uistinu predstavlja
vještinu i znanje koja je preduvjet za ravnopravno sudjelovanje u društvu i to je veliki indikator da joj se treba dati puno više na važnosti. Sustavni pristup medijskom obrazovanju kako djece tako i svih stručnih kadrova koji su u doticaju s djecom i mladima je važan i na njemu se mora više raditi pa i kroz ovako osmišljene kratke konferencije koje daju praktične primjere i imaju hands-on pristup.
Aktivnost je provedena u sklopu projekta
Mladi u moru medija. Nositelj projekta je
Centar za nestalu i zlostavljanu djecu. Projekt financira
Ured za udruge Republike Hrvatske.
Tekst i foto: Centar za nestalu i zlostavljanu djecu