Štovane ljubiteljice i ljubitelji stripa, dobra vijest glasi da se u nedalekom
Valpovu s početkom u utorak u 18 h u dvorcu
Normann – Prandau, u sklopu manifestacije
Ljeto valpovačko održava izložba radova čuvenog
Ivice Bednjaneca, koju možete posjetiti zaključno s krajem sljedećega tjedna, dakle nedjeljom 28. lipnja.
Spomenuti strip – maher ličnost je u hrvatskom, ali i šire, svijetu stripa, kojega posebno niti ne treba predstavljati. Dovoljno je spomenuti suradnju s
Modrom Lastom, gdje generacijama objavljuje
Lastana i inu škvadru, što vrlo dobro svi znamo, kao i naši preci, a, nadajmo se, i potomci. Ipak, čisto da budemo sigurni, recimo kako je rođen 1934. u metropoli uz koju je trajno vezan, odnosno tamo živi i radi i do danas. Obrazovanje u svijetu grafike i ustanova potrebnih za njezino upražnjavanje okrunjuje već 1952. objavom svojih prvih stripova. Predaje u Grafičkom školskom centru u
Zagrebu 1964. – 1967., te otada, na naše zadovoljstvo, djeluje kao slobodni umjetnik i plodan objavljivač kvalitetnog stripa koji je zanimljiv svim generacijama.
Prije nego se dotaknem pojedinih vrsta i naslova, moram napomenuti da je to vršak ledene sante njegovog cjelokupnog opusa. Strip
Osmoškolci, predmet današnje recenzije, izdala je
Privlačica iz
Privlake 1987. godine i može se i danas kupiti u gotovo svim knjižarama, a nekoliko primjeraka je i u fundusu GISKO – a, gdje možete posuditi i drukčije ukoričeno izdanje iz toga doba. Strip je formata A4, u crno bijeloj tehnici, u ovom konkretnom slučaju na 128 stranica. Popraćen je pojašnjenjem samog autora, predgovorom vrsnog prozaika
Ivana Kušana (je li dovoljno reći
Koko sa
Zelenog Vrha?), kratkom biografijom i nešto izdašnijom bibliografijom, odnosno popisom objavljenih strip – albuma i priča u stripu. Tu treba uzeti u obzir da je to stanje otprije gotovo dva i pol desetljeća. Strip – velikan je nastavio i dalje!
Dakle, dođe li vam pod ruku ovaj album (a to vam svakako od srca preporučam), sami možete vidjeti svu širinu i dubinu Bednjanecovih djela u umjetnosti stripa. Nabrojimo ovdje samo neke „zvučnije“:
Hrvatska povijest:
- Nikola Šubić Zrinski
- Veliki ratnik Matija Gubec
- Gusari s otoka smrti
- Putovima izdaje
- Avet nad Medvedgradom
- Buna na Hvaru
- Uskočka osveta
Drugi svjetski rat:
- Kurir Bogdan
- Zekina puška
- Babin zub
- Saveznici
- Jadranski vukovi
- Šume smrti
- Domobranci
Meksička revolucija:
- Pobuna vješanih
- Viva Meksiko
- Berači pamuka
- Za 100 000 pezosa
- Dorados Panča Vile
- Fiesta
- Zlatni sombrero
Stripovi gega i karikature:
- Kiko
- Amica
- Nježni robijaš (ovdje je i cijela serija naslovljena pridjevom „nježno“; provjerite zašto!)
Sport:
- Junaci sportskih arena
- Majstor s mora
- U Montevideu
- Najmlađi reprezentativac
- NK Zagreb
Ostalo:
- Macan
- Liječnik na Zapadu
- Barun Trenk: Kočija
- Barun Trenk: Romeo i Julija
- Lov na čovjeka
- Male ljubavi (za
Smilje i Bosilje, popularni
SMIB, glavni „konkurent“ Modroj Lasti)
Tu je još niz drugih djela, pokoja knjiga, mnoštvo nagrada i priznanja, sve objavljeno i dobiveno u velikom broju tadašnjih jugoslavenskih izdavača i organizacija. Ipak, ono po čemu nekako najviše doživljavamo Bednjaneca, stripovi su za mladež. Tu je cijela legija zajedničkog nazivnika „Genije“:
Lastan i Genije,
Putovanje na Divlji Zapad,
Svi u Lastangrad,
Genije i Nježna Pandža te mnogi drugi. Vidljivo je i kako se autorovi junaci i serijali isprepliću i međusobno si „gostuju“. Velik broj među njima spada u „nesvrstane“, gdje su nositelji radnje mahom naši junaci iz Osmoškolaca:
Strašan pronalazak,
Traži se dječak,
Brodolom,
Manijak,
Krivolovci,
Tulumaši,
Izgubljeni izlet,
Neobuzdani ritam i, album naslovljen vječnom istinom (nažalost):
Teško pametnome!
Osmoškolci predstavljaju album pod zajedničkim nazivnikom glavne nositeljice radnje:
Jasne.
Kako mudro primjećuje Ivan Kušam, „Ne samo u našem stripu, nego i u književnosti za mlade, mi veoma malo nudimo pravome omladinskome uzrastu, onima još nedoraslima a već gotovo zrelim naraštajima koje u svijetu zovu “nižim tinejdžerima“.“ Iako se otada situacija uvelike popravila (
Pilić,
Tribuson,
Gavran,
Gardaš,
Bartolić,
Sudžuka), možda bi se na tome moglo još poraditi. Pogotovo sa stanovišta stripa! Osmoškolci su tu da to isprave, nauče nas (jednako kao i one nešto, ili čak i znatno, mlađe, koji su ipak, reklo bi se, na vrhu ljestvice ciljane publike) ponečemu o životu, međuljudskim odnosima i lekcijama o onom najosjetljivijem dobu: odrastanju.
No, vratimo se Jasni, koja je poveznica svih storija zastupljenih u Osmoškolcima. Kako priznaje sam autor, nastala je po uzoru na njegovu kćer
Andreju: „… djeluje idealizirano jer kao suprotnost ostalim likovima rješava probleme, usmjerava svoje kolege i tako svojim racionalnim i uzornim ponašanjem simbolizira ličnost osmoškolke kakvu bi svaki roditelj, nastavnik i učenici poželjeli imati uza se.“ Urednik ju je jedino prekrstio u Jasna, ali ona nije odudarala od lika u stripu: gluma na televiziji, u radiodramama, kazalištu mladih, pohađanje škole za ritmiku i ples, sviranje glasovira, članstvo i aktivno sudjelovanje u izviđačima, odličan uspjeh u školi, planinarenje, podvodni ribolov…) Svakako bi i svatko od nas poželio imati u sebi djelić Jasnine energije. Ipak, postoje i druga interesna područja koja čuče u svakome, pogotovo u tim „ranotinejdžerskim“ godinama. U Osmoškolcima ih utjelovljuju Jasnini prijatelji, prijateljice, poznanici i općenito vršnjaci ili po dobi bliske osobe iz šireg kruga ulice, kvarta, škole i grada. To su vrckava, nepromišljena i flertu sklona
Nina, njezin povremeni dečko, pretežito povučeni
Darko i nepopravljivi huligan i sitni lopov, suhonjavi
Kvaka, čija je specijalnost „posuđivanje“ automobila, po čemu je dobio i nadimak. Oni se, uz Jasnu, pojavljuju u gotovo svim epizodama i predstavljaju različite arhetipove mladih i ljudi općenito. No tu je još i niz epizodnih likova sa vlastitim problemima, strahovima i karakterima. Ne računajući profesore, roditelje, kolege iz razreda i slične, svaka priča donosi svog esencijalnog aktera, od kojih nikako ne treba zaobići
Žgolju i
Šerifa, dijametralno suprotne mladiće čiji nadimci govore sami za sebe.
Prva priča,
Mamina maza, prispodoba je o Romanu, neshvaćenom dečku tužne obiteljske priče. Kako pokušaj ulaska u društvo
cool ekipe rezultira ekološkom katastrofom i smrtnom opasnošću, ostaje vam da sami provjerite.
Luda vožnja prezentira Kvaku i njegova umijeća, koja umalo naopako završavaju po Ninu, Jasnu i njega samoga.
U vrtlogu govori kako doslovno jedan pogrešan korak dovodi do nezaustavljive lavine propadanja u kriminal prvotno poštenog
Ive.
Potamnjela zvijezda donosi nam upozorenja o propalim celebrity - ma i opasnošću koju predstavljaju za nesluteće, naivne polaznice sedmih i osmih razreda osnovne škole. Predlažem ekranizaciju i javne projekcije u foršpanu za reality i srodne show – ove.
Žgoljo je sličan predlošku za teen movie, osim što se krajnja preobrazba iz ružnog pačeta u labuda ovdje odvija na manje vanjskom, a više unutarnjem planu. Pozlaćena rđa opet nam donosi problematiku kriminala mladih, kao i načine za njegovo izbjegavanje i sprječavanje.
Šerif sa savskog nasipa i
Krađa bicikla ponavljaju staru dobru tezu o nesuđenju knjige prema koricama i potrebi davanja druge šanse. Konačno,
Ljubav pod hipotenuzom u naznakama progovara o iskricama između profesora i učenice. Kome se romansa u školskim klupama samo pričinila i kakve su bile posljedice, te je li Nina na kraju izvukla pokoju lekciju o odgovornosti, istražite u vlastitom aranžmanu!
Epizode prate kronološki tijek završnog dijela osnovnog školovanja naših junaka. Tako Mamina maza priča o dogodovštinama s ljetovanja između šestog i sedmog razreda, a Ljubav pod hipotenuzom zaokružuje ciklus početkom osmog razreda. Uz radnju i odrastanje Jasne i ekipe, vidljive su i blage promjene stila autora u prikazu vlastitih rukotvorina, što je pravi užitak za pratiti. Primjetan je i duh vremena u kojemu se radnja odvija: „Čuo sam da imaju najnovije ploče Eltona Johna!“. Takvi detalji, zajedno s uvjerljivim prikazima okoliša (osobito vizure Zagreba) vraćaju čitatelja u neka malo starije vremena, bojeći album u štih prošlosti. Osim te zanimacije, najveći razlog za kupiti ili barem pročitati strip jest moralna poduka koju daje za različite situacije, prilike i tipove ljudi, no izražena apsolutno nenametljivo, kroz prizmu zabavne, opuštene, ali i napete i često sasvim krimi – akcijske priče u stripu, koja će se uistinu svidjeti svima, bez obzira na godine. Ipak, prije svega najviše pozitivnog učinka imat će na vršnjake junaka stripa, zbog vedrog i dinamićnog prikaza, što u crtežu, što u tekstu, koji ipak ne propušta oblikovati svijest u željenom smjeru, ali na sasvim nepretenciozan način.
Ono što najviše muči tinejdžere, ali i sve nas ostale, budimo iskreni, na ovaj ili onaj način, je, pogađate, ljubav. U svim svojim inačicama i gledana iz bilo kojeg kuta, uvijek je vječita enigma, nikad do kraja istražena, ali i inspiracija i pokretačka snaga. Tako Bednjanec primjećuje, kroz dijalog Jasne i Darka, blago ironično, no bez poruge i pogrde: „Eto, vidiš!To me njupa. Nije htjela sa mnom plesati, a sad se škica s onim šminkerom./Ona te ipak voli, samo još lebdi u iluzijama./Uvijek očijuka s drugima, a kad joj zbog toga prigovorim, veli da sam staromodan i dosadan./Svi se mi pravimo jako moderni dok se jednog dana solidno ne zacopamo. Nažalost, najčešće u krivoga./…/Ja volim Bracu, on voli Dunju, i tako u krug/…/Vrti se sve i lovi kao pčele po livadi.“ No, unatoč svim poteškočajima koje donosi, ljubav je pozitivna i treba je iskusiti. Treba ljubiti, makar se i samo zaljubiti! Tako će se svaki zaljubljenik u strip zaljubiti u Osmoškolce, a oni koji to nisu, zaljubit će se preko Osmoškolaca u sam strip! Svakako pripojiti zbirci!
Piše: Ivan Trenkl - Krajken