
Najnoviji podaci koje je jučer objavio Centar za praćenje poslovanja energetskog sektora i investicija (CEI) predstavljaju veliko razočarenje. Na službenim stranicama
Centra prikazano je stanje investicija osam javnih društava te INA grupe iz kojega je razvidno da je provedba 12 velikih investicijskih projekata ili stala ili je tek u
početnoj fazi. Razlozi su dobro poznati: nesređeni imovinsko-pravni odnosi, spori postupci javnih nabava, papirologija itd.
Inače, CEI je institucija osnovana radi praćenja realizacije investicija te pomoći javnim poduzećima u svladavanju
problema. Koliko su javna poduzeća imala pomoći od CEI-ja teško je reći, ali činjenica je da ukupna vrijednost projekata u zastoju iznosi nevjerojatnih
1,4 milijardi kuna! Među njima se nalazi i nekoliko kapitalnih projekata za slavonsko-baranjsku regiju.
Prije svega u zastoju je pojedinačno najvredniji projekt u ovoj godini, dionica
autoceste A5 između Belog Manastira, Osijeka, Svilaja i Ploča vrijedna 50 milijuna eura. Najveći problem je izgradnja mosta preko rijeke Save na dionici Sredanci-Svilaj vrijednog
13 milijuna eura zbog toga što je tvrtka Strabag podnijela zahtjev za raskidom ugovora zbog čega će Hrvatske autoceste morati ići na ponavljanje postupka nabave i sklapanje ugovora s drugim izvođačem.
Prema tom izvješću, podbacile su i investicije drugih javnih poduzeća u Slavoniji, konkretno
Hrvatskih cesta d.o.o. koje su zadužene za izgradnju
južne osječke obilaznice. Tamo doduše radovi nisu u zastoju (što je vidljivo svakom tko se provoza zapadnim dijelom obilaznice oko Višnjevca i Josipovca) ali se vode kao usporeni zbog otežanog otkupa zemljišta.
A kad već spominjemo osječku južnu obilaznicu, projekt vrijedan više od
160 milijuna kuna, treba reći da djelatnici
Osijek-Koteksa i dalje rade koristeći povoljne meteorološke uvjete. Tako je dovršeno betoniranje poljoprivrednog prijelaza
Josipovac, počele su pripreme za dovršetak poljoprivrednog nadvožnjaka Višnjevac, a radi se i na čvorovima s Ulicom svetog Leopolda Bogdana Mandića, s Vinkovačkom ulicom te s
Trpimirovom koja bi trebala dobiti još jedan nadvožnjak preko obilaznice čime bi se omogućilo proširenje Trpimirove ulice u dvotračnu cestu. U prvoj fazi je predviđeno proširenje Trpimirove od južne obilaznice do skretanja za dvoranu Gradski vrt, a u drugoj fazi proširenje ulice do križanja s
Divaltovom i Gackom.
Sve u svemu, dosadašnji rezultati javnih poduzeća na razini cijele Hrvatske, pa i Slavonije, su porazni. No, činjenica je isto tako da mnoge investicije traže vremena za
realizaciju i ne treba ih odmah sve otpisati jer će glavnina projekata svoju pravu realizaciju doživjeti tek 2013. Pa tko preživi
pričat će...
Tekst: M.M./Osijek031.com
Foto: Foto-arhiv 031