Kao što ste svi vjerojatno čuli, od 1. siječnja iduće godine u Hrvatskoj se uvode
fiskalne blagajne. Hrvatski je sabor donio Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom koji bi trebao omogućiti Ministarstvu financija učinkovit i efikasan nadzor nad ostvarenim prometom gotovinom i suzbijanje
sive ekonomije, pogotovo u ugostiteljstvu, obrtu i turizmu.
Prema tom zakonu, svi korisnici obveznici fiskalizacije moraju imati
naplatne uređaje spojene sa serverom Porezne uprave putem interneta te će prije izdavanja svakoga računa Poreznoj upravi dostaviti podatke o računu te od iste dobiti jedinstveni
identifikator. Uvođenje fiskalnih blagajni trebalo bi stati na kraj učestaloj praksi onih koji rade s gotovinom, a iskazuju
premale promete i dohotke.
Naime, prema dostupnim podacima ispada da su prosječni dnevni dohoci tako niski da se od njih ne može živjeti. Tako je npr. dnevni dohodak u kafićima u centru velikih gradova
95 kuna što je doista smiješno. Ministarstvo financija procjenjuje da će prihodi nakon fiskalizacije biti veći za
milijardu kuna, dok će rashodi u prvoj godini iznositi
13 milijuna kuna.
Uvođenje fiskalnih blagajni odvijat će se po skupinama. Fiskalne blagajne od 01.01.2013. postaju obavezne za:
- velike i srednje poduzetnike
- usluge smještaja (hoteli, apartmani, kampovi...)
- sve tipove ugostiteljskih objekata (restorani, kafići, kavane, slastičarnice, objekti brze prehrane, disko klubovi...)
Fiskalne blagajne od 01.04.2013. postaju obavezne za:
- trgovinu na malo i na veliko
- popravak (servis) motornih vozila i motocikala
- slobodna zanimanja (liječnici, veterinari, odvjetnici, javni bilježnici, revizori, arhitekti, porezni savjetnici, stečajni upravitelji, tumači, prevoditelji, turistički djelatnici, znanstvenici, odgojitelji, novinari, sportaši...)
Fiskalne blagajne od 01.07.2013. postaju obavezne za:
- sve ostale koji izdaju račune – manje poduzetnike i obrtnike.
Obveznici koji ne podliježu fiskalizaciji su oni koji obavljaju slijedeće djelatnosti: prodaja karata i žetona u putničkom prometu, prodaja ulaznica, prodaja na tržnicama, prodaja dnevnog tiska, prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda, prodaja proizvoda i usluga u poštanskom prometu, zaprimanje uplata za sudjelovanje u igrama na sreću i zabavnim igrama, prodaja robe i usluga putem prodajnih automata, pružanje bankarskih usluga te promet ostvaren putem mjernih instrumenata (električna energija, plin, voda, telefon i slično) od energetskih, komunalnih, elektroničkih komunikacija i drugih pravnih osoba.
Obveznik fiskalizacije obvezan je nabaviti uređaj za elektronsku naplatu ili postojeći uskladiti sa
zakonom, odgovarajuće programe koji će registrirati svaki račun te digitalne certifikate koje će dodijeliti Financijska agencija, a koji će se koristiti za identifikaciju obveznika fiskalizacije prilikom elektroničke
razmjene podataka. Obveznici fiskalizacije obvezni su po završetku radnog dana, a najkasnije prije početka slijedećeg radnog dana, dostaviti dnevno izvješće u Poreznu upravu čime ona vrši dodatnu
kontrolu prometa u gotovini.
Predviđene su kazne za one poduzetnike koji će pokušati eskivirati nova pravila, i to u iznosu od pet tisuća do čak
500 tisuća kuna. Građani će moći i sami provjeriti jesu li njihovi računi prijavljeni Ministarstvu financija ali i oni sami moraju biti oprezni. Uhvati li ih inspekcija pred trgovinom bez računa, kazne su od
200 do 2000 kuna. Ministarstvo financija razaslat će poslije nove godine
750 inspektora diljem zemlje da provjeravaju jesu li obveznici fiskalizacije počeli s implementacijom novoga sustava. U prvih mjesec dana inspektori će samo izdavati upozorenja, ali bi od 1. veljače trebali početi kažnjavati neposlušne obveznike.
Tekst: M.M./Osijek031.com
Foto: Foto-arhiv 031