Jedno od infrastrukturnih nerješenja koje biciklistima najviše smeta su rubnjaci na mjestima gdje se staza križa s cestom. Fotografirana su loša i dobra rješenja.
O ovom problemu već je puno togra rečeno i vidjeli smo kako je jedan od nanovo izgrađenih prijelaza, na raskrižju Gundulićeve i Dubrovačke, izveden koliko – toliko zadovoljavajuće: bez rubnjaka. Pisano je nadležnima u gradskoj upravi s upitom je li to znak da su prihvatili sugestije građanja u svezi rubnjaka, ali nikakav odgovor nije došao.
Da se razumijemo, ne govorimo samo o visokim rubnjacima, nego o bilo kakvim. Rubnjaci su sami po sebi smetnja ugodnoj vožnji, stvaraju štetu biciklu, a predstavljaju potencijalnu opasnost jer mogu biti uzrok pada, posebno za djecu i starije osobe.
Prilikom svakog udarca, bicikl se troši, dijelovi se otpuštaju, kotači odlaze u "osmicu", dolazi do većeg "zamora" materijala… Možda oni s brdskim biciklima toliko ne osjete smetnje koje im za ugodnu vožnju pričinjavaju rubnjaci, ali i njihovim biciklima oni ipak čine štetu. Zapravo, nije li paradoksalno da za relativno ugodnu vožnju
gradom morate imati
brdski bicikl?
Veći problem rubnjaci predstavljaju vozačima gradskih bicikala, a onima koji voze trkaće bicikle je gotovo
nemoguće normalno voziti našim stazama, rubnjacima okićenim. Zbog toga nerijetko možemo vidjeti kako vozači trkaćih bicikala voze cestom, iako uz nju postoji biciklistička staza.
Dakako, rubnjaci najviše smetaju biciklistima koji prevoze teret, tako da možemo zaključiti da nikako nisu ugodni
cikloturistima. Uz to, smetaju i biciklistima koji prevoze djecu. Obratite nekad pažnju kako dječica "uživaju" dok ih se vozi biciklom preko rubnjaka.
Barijere za osobe u kolicima
Visoki rubnjaci se, pored biciklističkih staza, nalaze i na pješačkim. Redovno se pitamo kako rubnjake mogu savladati osobe s teškoćama u kretanju, koje se kreću uz pomoć kolica. Biciklistima rubnjaci ne predstavljaju ni jednu tisućinku problema koji predstavljaju njima.
Kretanje je
životno pravo i
potreba, a njima je to na ovaj način otežano.
Vjerujemo da bi
nadležni drugačije razmišljali o ovom problemu kad bi za pokus samo jedan dan morali provesti u invalidskim kolicima i osjetili koje im poteškoće stvaraju infrastrukturne barijere.
Nepotreban trošak
Povrh svega toga – kao da i ovo dosad nije dovoljno – rubnjaci su i financijski
izdatak. Od dva građevinska stručnjaka smo dobili i informaciju da metar rubnjaka prosječno košta 80 kuna, u što je uračunat materijal i radovi. Dakle, pri svakoj vožnji izbrojite
broj rubnjaka preko kojih ste prešli i p
omnožite s osamdeset.
Loši primjeri
Na nekoliko mjesta u gradu postoje vrlo visoki rubnjaci.
Europska avenija:
Svačićeva kod vatrogasnog doma:
Uske njive:
Prosječna rješenja
U pravilu, na osječkim stazama nailazimo na rubnjake srednje visine, koji su ipak nepotrebni i otežavaju vožnju. Dobar primjer za rubnjake prosječne visine su staze na novom sveučilišnom kampusu.
Na biciklističku stazu je postavljen rubnjak, za pješake je spušten, što je pohvalno. Pogodite preko kojeg će biciklisti radije prelaziti?
Dobro rješenje na prelasku Svačićeve kod kampusa. S jedne strane nizak rubnjak, no također nepotreban. S druge strane nešto viši.
Primjeri za pohvalu
Pronašli smo i nekoliko dobrih primjera, kojih bi se nadležni trebali držati. Ravna staza, prijelaz staze preko ceste se minimalno osjeti, užitak za vožnju.
Svačićeva ispred "mjesne zajednice":
Hadrijanova, staza uz "Tranzit" i osječku bolnicu; staza puna rupa, ali barem bez rubnjaka:
Staza kod nove sportske dvorane, ravna i bez rubnjaka – idealan primjer:
U Ulici kralja Zvonimira nalazi se improvizirano rješenje. Na donjem dijelu fotografije vidi se djelomično asfaltiran rubnjak. Ni ne sumnjamo kako biciklisti koriste ovu pogodnost. S druge strane je također prijelaz bez rubnjaka.
Očito je kako su dobra rješenja i tehnički i pravno moguća, stoga ne postoji razlog zašto se i drugdje ne primjenjuju. Jedno od objašnjenja koje nudi Odsjek za promet je da je svrha rubnjaka usporavanje biciklista (?!).
Ostaje nada kako će kreatori biciklističkih staza uskoro prestati s praksom postavljanja rubnjaka, na veselje svih biciklista.
Tekst i foto: Ivan Podraza/BikeMyDay.com
Kakva su vaša iskustva?
Pročitajte i...
[FOTO] BikeMyDay: Zrinjevac - kako pokvariti i ono što valja?
[FOTO] Novi izgled parka Zrinjevac
BikeMyDay: Miss biciklističke staze [1/2]
Netko je spavao na poslu: neispravni prometni znakovi!
Rok trajanja radova – nekoliko mjeseci?