U posljednje vrijeme jako se mnogo pisalo o provedbi projekta
rekonstrukcije Stare pekare i Trga Vatroslava Lisinskog u Tvrđi koja je ovih dana ušla u svoju
završnu fazu. Također, mnogo se govorilo o predstojećoj
obnovi kompletne infrastrukture u starom dijelu grada koja će uskoro započeti.
Ono što je javnosti možda manje poznato, to je da su ova dva projekta tek dio od
12 velikih strateških projekata obnove i revitalizacije osječke Tvrđe. Jedan od njih je i projekt
obnove kompletne bastione trase, odnosno revitalizacije i rekonstrukcije zidina oko Tvrđe, čiji je nositelj
Agencija za obnovu osječke Tvrđe, a koji je predstavljen na
Danima europske baštine 2019. održanima u kinu Urania.
Podsjetimo, o tom smo projektu
već pisali krajem 2017. godine kada se na službenim stranicama Agencije pojavilo
idejno rješenje projekta u sklopu kojega bi se oko Tvrđe
izgradile zidine prema originalnim nacrtima, na mjestima na kojima su se nalazile u prošlosti, s ciljem da današnja Tvrđa izgleda što sličnije staroj Tvrđi. Tim povodom kontaktirali smo ravnatelja Agencije, dipl.ing.arh
Željka Andrašija, da nam pojasni gdje se projekt trenutno nalazi i što se planira u budućnosti.
Andraši je istaknuo kako je tijekom 2016. i 2017. održano nekoliko prezentacija projekta bastione trase, nakon čega su dobivena sredstva za izradu idejnog rješenja projekta. Po njegovom završetku
zatražena je i ishodovana lokacijska dozvola od strane Grada, a projekt je trenutno u fazi izrade glavnog projekta. U Agenciji očekuju kako će glavni projekt biti dovršen do kraja ove godine, a na proljeće se planira izraditi izvedbeni projekt te ishodovati građevinska dozvola, nakon čega će on biti
spreman za prijavu na EU fondove.
Andraši je istaknuo kako je riječ o složenom projektu ukupne procijenjene vrijednosti
220 milijuna kuna koji je podijeljen u šest etapa. Izgradnjom
kompletne bastione trase dio koji je porušen bit će ponovo izgrađen kroz
moderni arhitektonski izričaj, ali tako da ide starom bastionskom trasom gdje je trasa nekada išla, te bi se on spojio s dijelom trase koji je već obnovljen i rekonstruiran kako bi se
stvorila šetnica oko cijele Tvrđe.
Nove zidine imale bi ukupnu površinu od
33.000 četvornih metara. Dio novog bastiona u suterenu i prizemlju Europske avenije služio bi kao
parkirališni prostor za 450 automobila koliko ih se, prema procjeni, svakodnevno parkira na prostoru stare gradske jezgre. Osim parkirališta i šetnice, dio prostora moći će se koristiti za druge namjene, poput 8000 četvornih metara predviđenih za
poslovne prostore, botanički vrt u jednom od bastiona itd.
Nakon rekonstrukcije infrastrukture ostat će
dva ulaza u Tvrđu iz Europske avenije, dok se iz Trpimirove više neće moći ulaziti u staru gradsku jezgru. Također su planirana i
dva nathodnika, iznad Trpimirove i Europske avenije.
Andraši je zaključio kako se ovim projektom Tvrđi želi vratiti stari identitet koji je nekada imala, ali istovremeno uzimajući u obzir suvremen način života u 21. stoljeću.
Projekt bastione trase, dakle, ide svojim tokom, unatoč brojnim kritikama kojima je posljednjih dana i tjedana izložen od strane javnosti. Dug je još put do njegovog završetka, no Andraši smatra kako će upravo podjela projekta na etape omogućiti da se on izvede, dio po dio, ovisno o sredstvima na raspolaganju.
Na e-mail redakcije stiglo je i priopćenje
Društva arhitekata grada Osijeka:
Na današnjim Danima baštine 2019 uz dva zanimljiva predavanja predstavljen je i projekt rekonstrukcije, odnosno revitalizacije bastionske trase Tvrđe čiji je nositelj Agencija za obnovu osječke Tvrđe.
Nakon održanog predavanja, niz arhitekata i urbanista te građana grada Osijeka uputili su svoje primjedbe, zapažanja i upozorili na nezakonitosti prilikom ishođenja Lokacijske dozvole (Lokacijska dozvola izdana je mimo važećeg Urbanističkog plana uređenje i Generalnog urbanističkog plana grada Osijeka), problem vlasništva i namjene, problem isplativosti projekta...Problem revitalizacije (ako se to tako može nazvati) nije samo proceduralne prirode već i ambijentalne, povijesne, urbanističke, arhitektonske, funkcionalne. Tvrđa je imala zidine, one su uklonjene i Osijek je pritom dobio novi reprezentativni gradski prostor pun parkova, zelenila i javnih objekata koji se ne mogu zanemariti i slijepom rekonstrukcijom nekadašnje pozicije tvrđavskih bedema bez uvažavanja kvaliteta današnjeg prostora od kojih je i Perivoj kralja Tomislava zaštićen kao kulturno dobro.
Kako naši vladajući često vole reći „struka je rekla svoje“, upravo je danas struka, arhitektonska i urbanistička svoje mišljenje o ovom projektu izrazila. Ovaj puta struka je argumentirano, jasno i bez imalo dilema rekla svoj stav. Rekli smo NE. Ne podržavamo ovakav projekt koji nije uvažio sve elemente koje su dane u studiji koju je izradio prof. Uzelac, koji zadire u zaštićeni park kralja Tomislava, koji ne poštuje zakonsku proceduru, koji nema predviđene sadržaje unutar svojih 26 tisuća kvadrata, za koji nije raspisan javni arhitektonsko-urbanistički natječaj za prostor od velikog značaja za grad Osijek. Brine nas isplativost projekta kao i njegov utjecaj na okolniprostor u kojem se nalazi.
Ovim putem zahvaljujemo se svima koji su se odazvali raspravi i iskreno se nadamo kako ovaj projekt neće nastaviti krivim putem i kako će ovaj puta Grad Osijek, Agencija za obnovu osječke Tvrđe zaista struku i građane poslušati.
Tekst: Osijek031.com
Pročitajte i..
Agencija za obnovu osječke Tvrđe započinje veliki projekt obnove prostora bastiona trase u osječkoj Tvrđi